Co kupujemy z butelką wody?
Kupując butelkę wody, płacimy za pracę hojnie wynagradzanych specjalistów od badań rynku, PR-u, reklamy, za papier, plastik, wydruki, usługi logistyczne i paliwo. Może dziwić, że sprzedanie tego wszystkiego jest możliwe, skoro wodę mamy dostępną na wyciągnięcie ręki – wystarczy odkręcić kran. Jak wykazały psychologiczne eksperymenty, ludzie nie wybierają produktów w sposób racjonalny, chcą jednak wierzyć, że jest inaczej. Jedną z podstawowych funkcji reklam wody butelkowanej jest dostarczanie ludziom racjonalnego uzasadnienia ich zakupu.
Co to jest twardość wody?
Twardość wody to właściwość wynikająca z obecności w niej soli wapnia, magnezu i innych metali, a dokładnie – z ich stężenia. Wyróżniamy dwa rodzaje twardości: Przemijającą, zwaną też węglanową – czyli pochodzącą w szczególności od węglanów i wodorowęglanów wapnia i magnezu. Związki te są wytrącane z wody w czasie jej gotowania, przybierając formę osadu. Nieprzemijającą/trwałą, zwaną też niewęglanową, za którą odpowiedzialna jest obecność w wodzie siarczanów, azotanów, chlorków i innych rozpuszczalnych soli, głównie wapnia i magnezu. Te związki pozostają w wodzie nawet po jej przegotowaniu.Ogólna twardość wody jest sumą dwóch powyższych rodzajów twardości.